Regulamin
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- Regulamin organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kielcach zwanej dalej ,,Powiatową Stacją” określa szczegółową wewnętrzną organizację Powiatowej Stacji oraz zadania poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy.
- Powiatowa Stacja działa na podstawie następujących aktów prawnych:
- ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1261 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2234 z późn. zm.);
- zarządzenia nr 45/2012 Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 21 maja 2012 r. w sprawie nadania statutu Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kielcach oraz powiatowym stacjom sanitarno-epidemiologicznym położonym na obszarze województwa świętokrzyskiego, zarządzenia nr 53/2018 r. z dnia 25 czerwca 2018 r. zmieniającego zarządzenie nr 45/2012 Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 21 maja 2012 r. w sprawie nadania statutu Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kielcach oraz powiatowym stacjom sanitarno-epidemiologicznym położonym na obszarze województwa świętokrzyskiego;
- niniejszego regulaminu organizacyjnego.
Rozdział II
Zasady kierowania Powiatową Stacją
- Powiatowa Stacja stanowi aparat pomocniczy Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kielcach.
- W Powiatowej Stacji funkcjonuje system zarządzania jakością, za nadzór nad utrzymaniem i zarządzaniem jakością odpowiada wyznaczony pracownik do spraw systemu jakości.
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kielcach będąc jednocześnie Dyrektorem Powiatowej Stacji, realizując cele i zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej, kieruje Powiatową Stacją przy pomocy głównego księgowego, kierowników komórek organizacyjnych oraz osób zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy.
- Dyrektor Powiatowej Stacji, zwany dalej ,,Dyrektorem Stacji” kieruje Powiatową Stacją w sposób zapewniający jej prawidłowe funkcjonowanie, reprezentuje ją na zewnątrz i jest przełożonym wszystkich pracowników.
- W czasie nieobecności Dyrektora Stacji jego obowiązki w zakresie podejmowania decyzji merytorycznych i finansowych wykonuje wyznaczona osoba, której udzielono pełnomocnictwa szczególnego.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Powiatowej Stacji
- W skład Powiatowej Stacji wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
- Oddział Nadzoru Sanitarnego, w skład którego wchodzą:
- Sekcja Nadzoru Higieny Środowiska,
- Sekcja Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku,
- Sekcja Nadzoru Środowiska Pracy,
- Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego,
- Sekcja Nadzoru Zapobiegawczego,
- Sekcja Higieny Dzieci i Młodzieży;
- Oddział Ekonomiczny, w skład którego wchodzi:
a) Sekcja Ekonomiczna,
- Oddział Administracyjny, w skład którego wchodzi:
- Sekcja Administracyjno-Techniczna;
- Oddział Informatyki;
- Oddział Kadr i Szkoleń;
- Oddział Obsługi Prawnej;
- Oddział Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej;
- Stanowiska Pracy podlegające bezpośrednio Dyrektorowi Stacji:
- Stanowisko Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
- Stanowisko Pracy do Spraw Obrony Cywilnej i Spraw Obronnych,
- Stanowisko Pracy do Spraw Ochrony Przeciwpożarowej,
- Stanowisko Pracy Inspektora Ochrony Danych,
- Stanowisko Pracy do Spraw Zamówień Publicznych,
- Stanowisko Pracy Głównego Księgowego.
Rozdział IV
Zadania wspólne komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji oraz zadania z zakresu systemu jakości
- 1.Do zadań wspólnych komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji należy wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kielcach, a w szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych, w tym prowadzenie postępowania administracyjnego oraz egzekucyjnego w administracji;
- opracowywanie ocen i analiz środowiskowych warunkujących zdrowie ludności;
- przygotowywanie informacji i sprawozdań o sposobie realizacji powierzonych zadań;
- opracowywanie rocznej informacji o stanie bezpieczeństwa sanitarnego miasta Kielce i powiatu kieleckiego;
- przygotowanie projektów decyzji i wykonywanie innych czynności w postępowaniu administracyjnym i egzekucyjnym w administracji;
- przygotowywanie projektów wniosków o ukaranie w sprawach o wykroczenia;
- przygotowywanie spraw związanych z wszczynaniem i prowadzeniem dochodzenia w postępowaniu uproszczonym wg odrębnych przepisów;
- inicjowanie, organizowanie oraz uczestnictwo w szkoleniach, naradach wewnętrznych i zewnętrznych;
- współdziałanie z organami administracji rządowej, samorządowej w zakresie realizacji zadań ustawowych;
- współpraca zewnętrzna z innymi komórkami organizacyjnymi Powiatowej Stacji;
- przestrzeganie ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych;
- opracowywanie planu zasadniczych przedsięwzięć oraz harmonogramu nadzoru nad obiektami;
- załatwianie skarg i wniosków;
- prowadzenie dokumentacji merytorycznej oraz dokumentacji z zakresu systemu jakości;
- prowadzenie spraw związanych ze statystyką publiczną;
- działalność oświatowo-zdrowotna;
- wykonywanie innych czynności na polecenie Dyrektora Stacji.
2. Do zadań pracownika wyznaczonego do Spraw Systemu Jakości należy:
- utrzymanie odpowiedniego i aktualnego systemu zarządzania jakością w Powiatowej Stacji,
- zarządzanie i nadzorowanie dokumentacji systemu zarządzania jakością,
- planowanie, organizowanie i zarządzanie programem auditów wewnętrznych,
- planowanie i inicjowanie przeglądów zarządzania wykonywanych przez kierownictwo Stacji,
- organizowanie szkoleń wewnętrznych w zakresie sytemu zarządzania jakością,
- inicjowanie i nadzorowanie działań korygujących, zapobiegawczych po przeglądach, auditach, wynikach kontroli oraz skargach.
Rozdział V
Zadaniakierowników
komórek organizacyjnych i podległość organizacyjna
- 1. Pracą oddziałów i sekcji w Powiatowej Stacji kierują kierownicy, którzy podlegają bezpośrednio Dyrektorowi Stacji. Kierownicy odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie i sprawne wykonywanie zadań przez podległe im komórki organizacyjne.
- Kierownik Oddziału Nadzoru Sanitarnego koordynuje i nadzoruje w zakresie merytorycznym pracą kierowników następujących sekcji:
- Sekcji Nadzoru Higieny Środowiska,
- Sekcji Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku,
- Sekcji Nadzoru Środowiska Pracy,
- Sekcji Nadzoru Przeciwepidemicznego,
- Sekcji Nadzoru Zapobiegawczego,
- Sekcja Higieny Dzieci i Młodzieży.
- Do zadań kierowników należy:
- prowadzenie i utrzymanie należytej organizacji pracy w systemie zarządzania jakością,
- nadzór merytoryczny nad przygotowaniem projektów decyzji i wykonywaniem innych czynności w postępowaniu administracyjnym i egzekucyjnym w administracji przez podległych pracowników,
- organizowanie szkoleń wewnętrznych celem podnoszenia kwalifikacji pracowników,
- opracowywanie planów pracy i kontrola ich realizacji,
- nadzór nad przestrzeganiem przez podległych pracowników przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy,
- zapewnienie należytej współpracy między komórkami organizacyjnymi Powiatowej Stacji,
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych i innych czynności wynikających z zadań nałożonych na Państwową Inspekcję Sanitarną,
- udział w problemowych kontrolach w terenie.
Rozdział VI
Zakres działania i zadania
komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji
- 1. Do zakresu działania Oddziału Nadzoru Sanitarnego należy realizacja zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kielcach w zakresie zdrowia publicznego, w szczególności poprzez:
- sprawowanie nadzoru nad warunkami: higieny środowiska, pracy w zakładach pracy, procesów nauczania i wychowania, wypoczynku i rekreacji, zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku, higieniczno - sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne,
- prowadzenie działalności: przeciwepidemicznej (w tym w zakresie chorób zakaźnych i zawodowych), zapobiegawczej oraz działalności oświatowo – zdrowotnej.
- Oddział Nadzoru Sanitarnego realizuje zadania przypisane wchodzącym w jego skład sekcjom.
- Do zadań Sekcji Nadzoru Higieny Środowiska należy:
- nadzór nad higieną środowiska, a zwłaszcza wodą do spożycia, czystością powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych na stały pobyt ludzi, glebą, wodami i innymi elementami środowiska w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach;
- kontrola stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości, zakładów pracy, instytucji, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, dróg, ulic oraz osobowego i towarowego transportu kolejowego, drogowego;
- nadzór sanitarny nad chowaniem zwłok i szczątków ludzkich, nad ich przywozem, przewozem, a także ekshumacją i miejscem chowania zmarłych;
- prowadzenie dokumentacji z zakresu monitoringu wody;
- opracowywanie ocen stanu higieniczno-sanitarnego nadzorowanych obiektów;
- pobieranie prób do badań laboratoryjnych oraz dokonywanie badań skuteczności dezynfekcji wody;
- kontrola jakości paliw ciekłych, ich sprzedaży i dystrybucji;
- kontrola wymogów ochrony przed następstwami korzystania z solarium.
- Do zadań Sekcji Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku należy:
- nadzór nad jakością zdrowotną żywności, przedmiotów użytku, kosmetyków, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz innych wyrobów mogących mieć wpływ na zdrowie ludzi w zakresie warunków produkcji i obrotu;
- nadzór stanu sanitarno higienicznego obiektów żywnościowo-żywieniowych i przedmiotów użytku, a w szczególności miejsc spożywania posiłków, zakładów żywienia zbiorowego, produkcji i obrotu żywnością;
- nadzór nad żywieniem w zakładach służby zdrowia i w zakładach pracy;
- kontrola higieny i racjonalizacji żywienia zbiorowego (kaloryczność, jadłospisy) w placówkach oświatowo wychowawczych, szkołach wyższych i ośrodkach wypoczynku;
- nadzór nad wykonywaniem badań lekarskich osób zatrudnionych w zakładach żywności i przedmiotów użytku (orzeczenie lekarskie dla celów sanitarno – epidemiologicznych o braku przeciwwskazań do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby);
- zapobieganie i zwalczanie chorób zakaźnych, zatruć pokarmowych, chorób pasożytniczych poprzez przeprowadzanie wywiadów, dochodzeń i pobieranie prób do analizy;
- opracowywanie ognisk chorób zakaźnych;
- nadzór nad dezynfekcją, dezynsekcją i deratyzacją w ramach działalności sekcji;
- pobieranie prób do badań laboratoryjnych w zakresie swojej działalności;
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych;
- przygotowywanie decyzji administracyjnych, wykonywanie innych czynności w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie działalności sekcji;
- realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa żywności poprzez udział w systemie wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt (,,system RASFF”);
- podejmowanie działań związanych z powiadomieniami w systemie RAPEX w zakresie kosmetyków oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktów z żywnością.
- Do zadań Sekcji Nadzoru Środowiska Pracy należy:
- nadzór nad warunkami higieny pracy w zakładach pracy;
- kontrola przestrzegania przez zakłady pracy przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczące warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza w zakresie zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy;
- kontrola przestrzegania przez pracodawców obowiązków wynikających z ustawy o substancjach i ich mieszaninach oraz przestrzegania przepisów dotyczących obrotu i stosowania w działalności zawodowej produktów biobójczych i substancji czynnych;
- kontrola przestrzegania przez pracodawców obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii dot. nadzoru nad prekursorami narkotyków kategorii 2 i 3;
- nadzoru nad przestrzeganiem zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych, w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii;
- kontrola przestrzegania przez pracodawców obowiązków w zakresie wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów;
- sprawowanie nadzoru nad wprowadzeniem do obrotu środków powierzchniowo czynnych i detergentów zawierających środki powierzchniowo czynne;
- sprawowanie nadzoru nad wprowadzeniem do obrotu: substancji i mieszanin o działaniu rakotwórczym i mutagennym, środków ochrony roślin, czynników biologicznych, gazów anestetycznych i leków cytostatycznych;
- kontrole badań profilaktycznych pracowników w zakładach pracy;
- zbieranie i analiza materiałów dotyczących zagrożeń zawodowych pracowników na poszczególne czynniki szkodliwe w środowisku pracy celem dokonania oceny narażenia zawodowego pracowników w poszczególnych zakładach pracy;
- prowadzenie postępowania w sprawie chorób zawodowych.
- Do zadań Sekcji Nadzoru Przeciwepidemicznego należy:
- prowadzenie działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych;
- dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych;
- opracowanie programów i planów działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej, przekazywanie ich do realizacji zakładom opieki zdrowotnej oraz kontrola ich wykonania;
- organizacja szczepień ochronnych oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych;
- przygotowywanie decyzji administracyjnych i wykonywanie innych czynności w postępowaniu administracyjnym oraz w postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- kierowanie akcją sanitarną przy masowych przemieszczeniach ludności, zjazdach i zgromadzeniach;
- zapobieganie i zwalczanie chorób zakaźnych i zakażeń u ludzi, a w szczególności rozpoznawanie i śledzenie sytuacji epidemiologicznej, podejmowanie działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródła zakażenia i przecięcia dróg szerzenia, a w szczególności:
- przeprowadzanie wywiadów i dochodzeń epidemiologicznych oraz wykonywanie dezynfekcji;
- rejestracja zachorowań na choroby zakaźne;
- organizowanie izolacji chorych zakaźnie i podejrzanych o choroby zakaźne w zakładach do tego przeznaczonych oraz nadzór nad właściwym transportem tych osób;
- nadzór nad dezynfekcją, dezynsekcją, deratyzacją, sterylizacją oraz nad prawidłowym przechowywaniem środków dezynfekcyjnych;
- ewidencja badań, nadzór nad nosicielami chorób zakaźnych oraz ich zatrudnieniem;
- nadzór nad zgłaszalnością podejrzeń, zachorowań i zgonów z powodu chorób zakaźnych;
- prowadzenie magazynu szczepionek.
- Do zadań Sekcji Nadzoru Zapobiegawczego należy:
- dokonywanie uzgodnień i wydawanie opinii na etapie oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć;
- opiniowanie/uzgodnienie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz dokumentów z nim związanych;
- uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych dotyczących:
- budowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych,
- nowych materiałów i procesów technologicznych przed ich zastosowaniem w produkcji lub budownictwie;
- uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów budowlanych;
- wyrażenie zgody na odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych w zakresie kompetencji państwowego powiatowego inspektora sanitarnego;
- wydawanie opinii co do zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi przepisami Unii Europejskiej przedsięwzięć i zrealizowanych inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.
- Do zadań Sekcji Higieny Dzieci i Młodzieży należy:
- prowadzenie nadzoru sanitarnego nad higieną procesów nauczania i wychowania, higieną wypoczynku i rekreacji;
- nadzór nad badaniami osób zatrudnionych w placówkach oświatowo-wychowawczych i ośrodkach wypoczynku;
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dla pomieszczeń i sprzętu używanego w placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych, ośrodkach wypoczynku;
- opracowywanie ognisk chorób zakaźnych w placówkach oświatowo wychowawczych w szkołach wyższych i ośrodkach wypoczynku;
- nadzór nad prowadzeniem dezynfekcji w placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych i ośrodkach wypoczynku;
- nadzór nad stanem techniczno-sanitarnym obiektów (oświatowo-wykonawczych, opiekuńczych oraz obiektów wypoczynku i rekreacji) wraz z ich otoczeniem.
- Do zadań Oddziału Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej należy:
- inicjowanie i organizowanie przedsięwzięć zmierzających do zaznajomienia społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, popularyzowania zasad higieny i racjonalnego żywienia, metod zapobiegania chorobom oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy;
- realizacja programów edukacyjnych z zakresu zdrowia publicznego;
- udzielanie porad i informacji w zakresie zapobiegania i eliminowania negatywnego wpływu czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi;
- nadzór nad działalnością oświatowo-zdrowotną prowadzoną przez szkoły, inne placówki oświatowo-wychowawcze, szkoły wyższe oraz udzielanie im pomocy w prowadzeniu tej działalności;
- zbieranie i analiza materiałów dotyczących programów prozdrowotnych.
- 1. Oddział Administracyjny realizuje zadania przypisane wchodzącej w jego skład sekcji.
- Do zadań Sekcji Administracyjno-Technicznej należy:
- utrzymywanie pomieszczeń Powiatowej Stacji i otoczenia w należytym stanie sanitarnym;
- organizacja transportu i zaopatrzenia;
- przydział materiałów biurowych, artykułów higieniczno - sanitarnych, sprzętu technicznego i innych narzędzi pracy;
- przeprowadzanie inwentaryzacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- rozliczanie i kontrola kart przebiegu pojazdu, norm zużycia paliwa;
- obsługa sekretariatu;
- konserwacja i wykonywanie bieżących napraw.
§14. 1. Oddział Ekonomiczny realizuje zadania przypisane wchodzącej w jego skład sekcji.
- Do zadań Sekcji Ekonomicznej należy:
- ściąganie należności oraz spłat zobowiązań;
- prowadzenie korespondencji związanych ze sprawami finansowo-księgowymi;
- rozliczenie mandatów karnych;
- prowadzenie na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym;
- sporządzanie comiesięcznych zestawień obrotów i sald rejestrów wydatków budżetowych, poniesionych kosztów oraz księgi głównej;
- okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów jednostki (środków trwałych, wyposażenia, gotówki w kasie);
- gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą o rachunkowości;
- prowadzenie ewidencji przychodu i rozchodu szczepionek w sposób ilościowo-wartościowy oraz ustalenie stanu zapasu szczepionek drogą inwentaryzacji na ostatni dzień roku obrotowego;
- prowadzenie kasy;
- sporządzanie i przekazywanie comiesięcznych deklaracji o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych oraz wpłat na PFRON zgodnie z ustawą o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz sporządzanie sprawozdań z zakresu statystyki publicznej.
§ 15. Do zadań Oddziału Informatyki należy:
- ochrona systemów i sieci teleinformatycznych;
- administrowanie bazą danych osobowych i jej zabezpieczenie zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych;
- dokonywanie analizy rozwiązań informatycznych z zakresu informatyzacji administracji publicznej;
- projektowanie i realizacja systemów informatycznych;
- sprawowanie nadzoru nad wdrożeniami systemów informatycznych poprzez:
- dokonywanie analizy potrzeb użytkowników,
- opracowywanie planu szkoleń pracowników i przeprowadzanie szkoleń;
- zapewnienie serwisu w zakresie oprogramowania i sprzętu oraz sprawowanie nadzoruw zakresie eksploatacji oprogramowania i sprzętu;
- dokonywanie analizy infrastruktury informatycznej i sieciowej;
- planowanie zakupów dotyczących potrzeb informatycznych;
- prowadzenie ewidencji sprzętu, oprogramowań i licencji oraz innych zasobów informatycznych (usługi, podręczniki itp.);
- zarządzanie bezpieczeństwem danych, kontami użytkowników;
- opracowywanie, aktualizacja oraz stosowanie zasad ochrony danych i systemów;
- aktualizacja zabezpieczeń informatycznych;
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych;
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony tych informacji;
- szkolenie pracowników w zakresie informacji niejawnych.
§ 16. Do zadań Oddziału Kadr i Szkoleń należy:
- prowadzenie akt osobowych pracowników oraz innej dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy;
- przechowywanie i archiwizowanie dokumentacji pracowniczej;
- prowadzenie ewidencji zatrudnienia i czasu pracy;
- dokumentowanie spraw socjalnych;
- dokumentowanie szkoleń zewnętrznych;
- sporządzanie sprawozdań i analiz z zakresu spraw pracowniczych (w tym pracowników mających zgodę na wykonywanie dodatkowego zatrudnienia).
§ 17. Do zadań Oddziału Obsługi Prawnej należy:
- udzielanie porad prawnych i wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
- sporządzanie opinii prawnych;
- informowanie pracowników Powiatowej Stacji o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie ich działalności;
- konsultowanie pod względem formalno-prawnym wychodzących dokumentów (decyzji, tytułów wykonawczych, postanowień, itp.), parafowanie dokumentów;
- opracowywanie regulaminów dot. struktury organizacyjnej, regulaminów pracy i innych wewnętrznych zarządzeń Dyrektora Stacji;
- prowadzenie szkoleń pracowników Powiatowej Stacji w zakresie obowiązujących przepisów prawnych;
- nadzór nad prowadzeniem spraw administracyjnych oraz pracowniczych Powiatowej Stacji;
- prowadzenie spraw związanych z wszczynaniem i prowadzeniem dochodzeń oraz wnoszenie i popieranie oskarżenia w postępowaniu uproszczonym wg odrębnych przepisów;
- składanie wniosków o ukaranie do sądów rejonowych;
- rozpoznawanie skarg i wniosków;
- występowanie w charakterze pełnomocnika Powiatowej Stacji w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi.
§ 18. Do zadań Stanowiska Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy:
- organizowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w Powiatowej Stacji;
- przeprowadzenie szkoleń podstawowych oraz okresowych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników;
- dokonywanie okresowych przeglądów i oceny ryzyka zawodowego występującego na stanowiskach pracy;
- ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, wypadków w drodze do pracy i z pracy oraz sporządzanie dokumentacji tych zdarzeń;
- sporządzanie instrukcji stanowiskowych;
- zaopatrywanie pracowników w odzież ochronną, roboczą i środki ochrony osobistej.
§ 19. Do zadań Stanowiska Pracy do Spraw Obrony Cywilnej i Spraw Obronnych należy:
- planowanie działań obronnych i obrony cywilnej na czas mobilizacji i wojny oraz w sytuacjach kryzysowych;
- nadzór nad realizacją zadań określonych w Powiatowym Planie Reagowania Kryzysowego;
- przeprowadzanie szkoleń w zakresie realizacji zadań przewidzianych do wykonania na wypadek zaistnienia sytuacji kryzysowych.
§ 20. Do zadań Stanowiska Pracy do Spraw Ochrony Przeciwpożarowej należy:
- opracowywanie i wdrażanie zasad ochrony przeciwpożarowej w Powiatowej Stacji w oparciu o obowiązujące przepisy, instrukcje i wytyczne;
- nadzór nad stosowaniem właściwych instrukcji przeciwpożarowych ogólnych i postępowania na wypadek powstania pożaru oraz ich aktualizacji;
- wdrażanie działań o charakterze profilaktycznym zmierzających do zapobiegania powstawaniu zagrożeń;
- prowadzenie szkoleń pracowników nowoprzyjętych w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej;
- współdziałanie z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi w Powiatowej Stacji w sprawach związanych z bezpieczeństwem pożarowym.
§ 21. Do zadań Stanowiska Pracy Inspektora Ochrony Danych należy:
- informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. 119/1 z 4.5.2016);
2) nadzór nad przetwarzaniem danych osobowych w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych;
3) zgłoszenie naruszeń ochrony danych osobowych bezpośrednio Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kielcach;
4) współpraca z organem nadzorczym;
5) monitorowanie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych oraz polityki administratora;
6) organizowanie szkoleń personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania danych
osobowych;
7) przeprowadzanie oceny ryzyka przetwarzania mogącego powodować naruszenie praw i wolności osób fizycznych;
8) współdziałanie z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi w Powiatowej Stacji w sprawach związanych z bezpieczeństwem przetwarzania danych osobowych;
9) wprowadzanie odpowiednich procedur i zaleceń mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych.
§ 22. Do zadań Stanowiska Pracy do Spraw Zamówień Publicznych należy:
1) stosowanie procedur zgodnie z obowiązującymi przepisami o zamówieniach publicznych;
2) przygotowanie projektów umów;
3) prowadzenie postępowania o zamówienia publiczne i wszelkich niezbędnych spraw związanych z daną procedurą.
§ 23. Do zadań Stanowiska Pracy Głównego Księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości jednostki;
- prowadzenie gospodarki finansowej Powiatowej Stacji zgodnie z obowiązującymi zasadami i przyjętą polityką rachunkowości oraz szczegółowymi przepisami z zakresu gospodarki finansowo-księgowej jednostek budżetowych;
- dysponowanie środkami budżetowymi w zakresie dochodów i wydatków, gospodarka dochodem własnym lub innymi będącymi w dyspozycji Powiatowej Stacji;
- rozliczenia pieniężne i ochrona wartości pieniężnych;
- zwrot niewykorzystanych środków finansowych;
- zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości zawieranych umów;
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzonej rachunkowości;
- kontrola prawidłowości i terminowości rozliczeń budżetowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i ubezpieczeń społecznych;
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
- wycena aktywów i pasywów oraz zestawienie obrotów i sald oraz bilansu zgodnie ze stanem na ostatni dzień roku obrotowego;
- sporządzanie list płac oraz dokonywanie wypłaty wynagrodzeń;
- sporządzanie i przekazywanie jednostce nadrzędnej sprawozdań z realizacji planu finansowego w zakresie wydatków budżetowych oraz pobranych i przekazanych zgodnie z klasyfikacją budżetową należnych dochodów;
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dot. operacji gospodarczych i finansowych;
- nadzór nad pracą sekcji ekonomicznej.
Rozdział VII
Tryb pracy Powiatowej Stacji
§ 24.Pracownicy Powiatowej Stacji wykonują czynności kontrolne w postępowaniu administracyjnym i egzekucyjnym oraz stosują postępowanie mandatowe w oparciu o upoważnienia wydane przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kielcach. Czynności kontrolne podejmowane są z urzędu bądź w wyniku skarg i wniosków kierowanych do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kielcach.
§ 25. Ustalenia dokonane podczas czynności kontrolnych stanowią podstawę do wszczęcia postępowania administracyjnego i wydania decyzji administracyjnej nakazującej usunięcie stwierdzonych naruszeń obowiązujących przepisów sanitarnych.
§ 26. 1. Projekty decyzji, postanowień oraz innych dokumentów wydawanych w postępowaniu administracyjnym i egzekucyjnym, przygotowują pracownicy komórek organizacyjnych dokonujący czynności kontrolnych.
- Po akceptacji kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych i pracownika oddziału do spraw obsługi prawnej dokumenty do podpisu są przedkładane wraz z aktami postępowania Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kielcach do podpisu.
- Decyzje, postanowienia oraz inne dokumenty w zakresie merytorycznym i finansowym podpisuje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kielcach, a w czasie jego nieobecności wyznaczona osoba, której udzielono pełnomocnictwa szczególnego.
§ 27. W sprawach dotyczących funkcjonowania i organizacji pracy w Powiatowej Stacji, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kielcach jako Dyrektor Stacji wydaje zarządzenia wewnętrzne, pisma okólne i komunikaty w formie pisemnej. W przypadkach sytuacji kryzysowej, kiedy działania należy podjąć niezwłocznie dopuszcza, się komunikaty i zarządzenia ogłaszane w formie ustnej.
§ 28. Prowadzenie ewidencji, tryb załatwiania spraw oraz ich archiwizowania określa instrukcja kancelaryjna Powiatowej Stacji.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 29.Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników określa regulamin pracy Powiatowej Stacji.
§ 30.W Powiatowej Stacji istnieje możliwość łączenia stanowisk pracy regulowana zakresami czynności i tworzenia nowych stanowisk pracy.
§ 31.Obowiązującą wykładnię przepisów i postanowień niniejszego regulaminu ustala Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kielcach, który również rozstrzyga spory kompetencyjne wynikłe na tle jego stosowania.
§ 32. Zmiany w regulaminie organizacyjnym mogą być dokonane w trybie właściwym do jego nadania.
§ 33.Schemat organizacyjny Powiatowej Stacji stanowi załącznik do niniejszego regulaminu organizacyjnego.